perjantai 28. syyskuuta 2018

6C: Leirikoulu Pärnussa

Maanantai: Kaikki alkoi noin 15 min ennen lähtöä kun tulimme koulunpihaan varmistamaan, että kaikilla oli passit. Siitä alkoikin mahtava matka noin 9:30 lähdimme koulun pihasta Tokeen bussilla kohti Helsinkiä. Matkan varrella pysähdyimme kerran ruoka- ja vessatauolle. Ja yhtäkkiä olimmekin jo Helsingissä ja laiva (Tallink Star) edessä heti noustuamme laivaan kävimme parit turvasäännöt ja paikat läpi sen jälkeen menimme syömään laivan buffettiin, tämän jälkeen meillä oli paljon vapaa aikaa. Meni noin pari tuntia ja olimmekin jo Tallinnassa lähdimme siitä omalla bussillamme kohti Pärnua.

Meni taas noin kaksi tuntia ja saavuimme Hedon SPA Hotellille. Saimme avainkortit huoneisiimme ja meillä oli pikkuisen aikaa tutustua huoneisiin ennen kun tapasimme alhaalla ja lähdimme syömään ravintola Edelweissiin. Kun tulimme takaisin menimme merenrannalle ja jotkut kävivät uimassa menimme takaisin huoneisiin ja kävimme suihkussa. Vähän ajan päästä tapasimme taas alhaalla iltapalan merkeissä söimme ja klo 22 oli hiljaisuus.

Lisätään kuva...Tiistai: Söimme tavalliseen tapaan aamupalan, sen jälkeen Lähdimme noin klo 10.00 Velgerannanseikkailupuistoon. Kävimme Pärnussa Valgerannan kiipeilypuistossa. Siellä oli kaikkien mielestä mahtavaa. Siellä oli jokaiselle jotain puuhaa, eli jos ei tykkää korkealla kiipeillä niin oli matalia ratoja ja hurjapäille kymmenen metrin korkeita ratoja.

Aluksi piti kaikkien mennä harjoittelurata, jonka jälkeen sai lähteä kiipeämään eri ratoja. Ratojen haastavuudet olivat harjoitusradat sekä luokat 1, 2, 3, 4, 5 black ja 6 x-trial black. Kiipeilyä oli kestänyt noin puolitoista tuntia kunnes söimme välipalan, joka oli pillimehua, leipää, makkaraa ja suklaasieniä joka on virolainen herkku. Syömisen jälkeen oli vielä hetki aikaa kiipeillä. Kun kiipeily loppui valjaat ja kypärät vietiin paikoilleen ja muodostettiin jono, jossa kävelimme takaisin bussille.  Kun tulimme kiipeilypuistosta niin saimme hetken aikaa vapaa-aikaa ja silloin sai päättää, mitä tekee niistä vaihtoehdoista, elikkä sai päättää meneekö merelle uimaan, kylpylälle tai olla vaan huoneessa. Me mentiin vapaa-ajan jälkeen syömään ja me söimme Steffanissa ja siellä todella moni otti pizzan, mutta muutama otti jonkun muu.

Keskiviikko: Keskiviikko alkoi herätessä hotellista. Siinä kun aamutoimet oli tehty, niin oli aika siirtyä aamupalalle. Kaikki tietävät, että hotelli aamupalat ovat loistavia, eikä Pärnuun ruoatkaan ole huonoja. Siinä kun oli syöty, niin lähdettiin bussilla läheiselle koululle vierailulle. Koululla meidät otettiin hyvin vastaan. Koululla oli kaikenlaisia puuhastelua.

Ensin kun saavuimme koululle me pelattiin virolaisten kanssa peliä nimeltä minuuttitreffit. Siinä kaikki vähän nolostu, koska se oli aika outo tilanne. Siitä kuitenkin selvittiin ja lähdettiiin pihalle pelamaan puhelimalla suunnistuksen tapaista peliä. Tulimme sisään ja mentiin luokkahuoneeseen siellä virolaiset opetti meille sanoja ja me niille. Sen jälkeen oli aika lähteä syömään. Ruokana oli kalapuikkoja ja perunoita ja ne kyllä maistui. Kouluvierailun jälkeen lähdimme bussilla kauppakeskukseen. Siellä myös syötiin. Suurin osa löysi itselleen jotain. Kauppojen jälkeen sai valita meneekö suoraan hotellin spaahaan vai hotellin kuntosalille tai sai myös jäädä hotelliin rauhottumaan.

Torstai: Päivä alkoi herkullisella aamiaisella hotellilla, jonka jälkeen oli vielä hieman aikaa pakkailla ennen lähtöä. Myöhemmin raahasimme laukut ala-aulaan ja lähdimme ajamaan bussilla kohti Tallinnaa. Tallinnassa teimme pienen kiertokävelyn ympäri kaupunkia, jonka jälkeen menimme syömään ravintolaan nimeltä MOON.

Siellä saimme valita, söimmekö pääruoaksi kananugetteja & perunamuusia vai kanapastaa ja jälkiruoaksi mansikkajäätelöannoksen tai cremé bruleen. Mahtavan ruoan jälkeen menimme kävelylle vanhaan kaupunkiin, jossa kävimme Tallin Legends nimisessä museossa Siellä meille pidettiin karmiva, mutta mielenkiintoinen keskiaikaan kohdistuva teatteriesitys. Sen jälkeen meillä oli hieman shoppailuaikaa, jonka jälkeen lähdimme kävelemään kohti terminaalia. Tallinnan D-terminaalilta matka jatkui jo tutulla laivalla kohti Helsinkiä. Laivamatka M/S Starilla sujui hyvin vaikkakin pienessä myrskyssä. Helsinkiin saavuttiin aikataulun mukaisesti kello 18:30 sieltä matka jatkui koko ajan samana bussina olleella Tokeen Scania Lahti Eagle 560 kohti Kangasalaa ja Suoraman koulua, jossa olimme kello 21:30.